Upphandla sotning och brandskyddskontroll

En upphandlande kommun har friheten att själv definiera och bestämma vad som ska upphandlas och vilka mervärden som ska premieras, så länge de grundläggande principerna för upphandling följs. På Sveriges Skorstensfejaremästares Riksförbund (SSR) arbetar vi för att sotningsföretagen i Sverige ska ha de bästa förutsättningarna för att bidra till ett tryggt och säkert samhälle.

Därför har vi tagit fram en upphandlingsguide för sotning och brandskyddskontroll. Vår vägledning syftar till att hjälpa kommuner genom hela upphandlingsprocessen, från planering till genomförande och uppföljning, för att säkerställa att upphandlingen stödjer ett effektivt brandförebyggande arbete och en god arbetsmiljö för sotare. Vi har även tagit fram en upphandlingsmall och riktlinjer för stavsotningstaxa. Innan användning av mallarna rekommenderar vi att ni kontaktar oss.

Nedan följer några centrala punkter för en framgångsrik upphandling av sotning och brandskyddskontroll.

Upphandla i god tid på ett genomarbetat underlag

En framgångsrik upphandling börjar med tidig planering. En bra riktlinje är att upphandlingen ska vara tilldelad och tiden för överklagande avslutad minst sex månader innan avtalsstart. Detta säkerställer att det finns tillräckligt med tid för förberedelser och att sotarens arbetsmiljö inte påverkas negativt. Genom att genomföra en Request for Information (RFI) och skicka ut upphandlingsunderlaget på extern remiss kan kommunen säkerställa att kraven är relevanta och realistiska.

Upphandla sotning och brandskyddskontroll som ett gemensamt uppdrag

Sotning och brandskyddskontroll har historiskt utförts tillsammans, och lagen om skydd mot olyckor (LSO) hade som avsikt att detta skulle fortsätta för att säkerställa effektivt brandskyddsarbete. Majoriteten av kommunerna upphandlar dessa tjänster som ett gemensamt uppdrag, men en oroande trend är att vissa kommuner separerar dem, vilket leder till ineffektivitet och högre kostnader. Sotning och brandskyddskontroll bör upphandlas som ett gemensamt uppdrag för att minska kostnader, undvika dubbelarbete och säkerställa ett effektivt brandskydd.

Upphandla en bra utvärderingsmodell 

För att säkerställa att rätt leverantör väljs bör upphandlingen baseras enbart på kvalitet, där taxan redan är fastställd av kommunen. Att upphandla på lägsta pris riskerar att leda till att viktiga krav inte uppfylls. Genom att ha rimliga minimikrav,  beskrivande frågor och genomföra muntliga anbudspresentationer minskar risken för överklaganden och att vinnaren avgörs genom lottning.

Upphandla med hänsyn till lokala förhållanden

Lokala förhållanden som geografiska avstånd, tillgång till utrustning och lokala väderförhållanden påverkar kostnader och tidsåtgång för sotningsuppdrag. En lyckad upphandling anpassas efter den specifika kommunens förutsättningar. Glesbygdskommuner har till exempel längre transportsträckor mellan sotningsobjekt, medan storstäder har högre lokalkostnader och utmaningar kring parkering.

Upphandla krav som gör skillnad för det brandförebyggande arbetet

Kraven som ställs i upphandlingen bör bidra till att förbättra det brandförebyggande arbetet och sotarnas arbetsmiljö. Ofta ser vi krav som inte tillför något till uppdragets egentliga syfte och som riskerar att fördyra uppdraget. Kommunen bör därför kunna motivera alla krav utifrån dessa två områden. Exempelvis är krav på kvällssotning ofta onödigt eftersom nästan alla sotningar utförs under ordinarie arbetstid, och sådana krav kan försämra arbetsmiljön.

Upphandla en god arbetsmiljö

Sotare utsätts för flera riskfaktorer i sitt arbete, såsom exponering för farliga ämnen och arbete på hög höjd. En upphandlande kommun måste säkerställa att leverantören arbetar aktivt för att främja en god arbetsmiljö, vilket kan innebära att taxan justeras för att möjliggöra arbetsmiljösäker sotning. Detta bidrar till att minska risken för arbetsrelaterade olyckor och sjukdomar.

Upphandla längre avtal

För att säkerställa kontinuitet och anställningstrygghet för sotarna bör avtalstiden vara minst sex år. En längre avtalstid ger stabilitet för både utföraren och kommunen, vilket bidrar till bättre leveranssäkerhet och arbetsvillkor.

Upphandla uppföljning

Bristfällig kontroll och uppföljning är vanligt vid upphandling av sotningstjänster. Regelbundna uppföljningsmöten och kvalitetskontroller säkerställer att leverantören följer avtalet och upprätthåller en hög kvalitet i det brandskyddsförebyggande arbetet.

Publicerad: 24 september 2024.

Dokument att använda dig utav i ditt upphandlingsarbete
Varför ska vi använda SSR upphandlingsmall för sotning och brandskyddskontroll?
SSR:s upphandlingsmall är särskilt utformad för att hjälpa kommuner genomföra en smidig och effektiv upphandling som både följer lagstiftningen och främjar ett starkt brandskydd och en säkrare arbetsmiljö för sotarna. Genom att använda mallen säkerställs att alla relevanta krav och rekommendationer är inkluderade, vilket minskar risken för juridiska problem och förenklar uppföljning av avtalet.
Mallen ger också vägledning om hur avtalstiden kan sättas för att täcka investeringar och skapa stabilitet för att hinna genomföra alla nödvändiga inspektioner och kontroller.
Vad är en koncession?

En koncession är ett avtal där en myndighet ger en leverantör rätt att utföra en viss tjänst, exempelvis sotning och brandskyddskontroll, och samtidigt ta betalt av användarna för den tjänsten.

Hur lång avtalslängd kan en tjänstekoncession för sotning ha enligt lag?
Enligt 4 kap. 10–11 §§ i Lagen om upphandling av koncessioner (LUK) ska avtalslängden för en koncession bestämmas av den upphandlande myndigheten utifrån tjänsternas omfattning och de investeringar som krävs. Det är tillåtet att upphandla koncessioner med en löptid längre än fem år, förutsatt att den längre löptiden är nödvändig för att koncessionshavaren ska kunna kompenseras för sina investeringar och få en rimlig avkastning på det investerade kapitalet.
Huvudregeln är fem år, men den kan överskridas om det finns tillräckliga skäl. Bedömningen av vad som ”rimligen kan förväntas” är inte strikt och innebär att det kan finnas utrymme för längre avtal baserat på leverantörens investeringsbehov.
Med detta i åtanke har vi valt en sexårig löptid som standard i vår upphandlingsmall. Många kommuner tillämpar också en sexårig löptid för sotningstjänster, eftersom det är den längsta fristen för att se till att alla objekt hinner kontrolleras och genomgå sotning. Den längre löptiden ger dessutom utrymme att täcka kostnader för personal, utrustning, lokaler och fordon på ett hållbart sätt.